sobota, 11 listopada 2017

Barbarella zmysłowa nimfomanka z kosmosu



Barbarella zmysłowa ikona kontrkultury stworzona przez Jeana – Claude Foresta (1993 -2008), za sprawą wydawnictwa Kurc po pięćdziesięciu pięciu latach od debiutu zawitała do Polski. Jest to wielkie wydarzenie dla miłośników sztuki komiksowej z najwyższej półki.




Wydanie, które trafia do naszych rąk zawiera dwie pełnowymiarowe historie: Barbarella, oraz Gniew Minutojada. Album w twardej oprawie w formacie A4 pięknie prezentuje się na półce. Tłumaczenie Wojciecha Birka jest najwyższej próby, a trzeba w tym miejscu zaznaczyć, że w komiksie sporo jest zbitek wyrazowych, żargonu rodem z filmów science-fiction z tamtej epoki i dziwnych nazw planet i pojazdów. Warstwa literacka scenariusza uwypukla intelektualną maestrie J-C Foresta. Dla tego też zwykło się mówić, że przygody kosmicznej piękności, są lekturą ponadczasową. Scenariusz jest momentami przedziwną mozaiką elementów snu i S-F. Są to tzw. „mokre sny” wszak Barbarella, to opowieść erotyczna. Jest to ten rodzaj erotyki, który docenią dojrzali czytelnicy. Nie polecam tego albumu odbiorcy wychowanemu na ostrej pornografii znanej z sieci. Zresztą młodzi i nastoletni czytelnicy szybko by się znudzili przygodami Barbarelli. 



Opowieść ma strukturę ciągłą. Epizody nie są podzielone na odcinki. Scenarzysta płynnie przechodzi od jednej przygody do drugiej, łącząc jednocześnie główne wątki. Barbarella jest  opowieścią bez przemocy (wyjątkiem jest jedna scena z drugiej opowieści, gdzie bohaterka strzela do przeciwnika z broni laserowej) . Głównym celem protagonistki jest przesłanie miłości, a orężem w walce z robotami i tyranami jest seksapil i inteligencja. Główna bohaterka nie jest uosobieniem drapieżnego vampa, czy prostytutki. Jest jednocześnie delikatna i silna. Wzbudza pożądanie zarówno u mężczyzn jak i u kobiet. Nie zachowuje się jak dama w opałach, dorównuje sprytem i determinacją męskim postaciom. Potrafi na przykład obezwładnić przeciwnika namiętnymi pocałunkami, lub zmylić wrogie istoty striptizem w strugach deszczu. Wszystko to oczywiście w ramach konwencji pulpowej opowieści przygodowej, wymykającej się jednak obowiązującym ramom obyczajowym i kulturowym.
 
Na poziomie graficznym mamy do czynienia ze sztuką komiksowego popartu. Rysunki Foresta są proste, ale szczegółowe. Pojazdy i maszyny  mają kształty umowne. Nawiązania do sfery erotyki nie są wulgarne, ponieważ cały ten naszkicowany świat pozostawia wiele miejsca wyobraźni odbiorcy. Niejednokrotnie nagie ciała bohaterek są ponętne, ale nieprzerysowane jak na przykład w komiksie amerykańskim głównego nurtu, czy wulgarne jak to ma miejsce nieraz w japońskiej odmianie komiksu erotycznego (Hentai). Zarówno treść jak i rysunek przez cały czas trwania opowieści pozostaje w sferze lekkiej erotyki. W całym albumie próżno szukać aktu seksualnego przedstawionego wprost. Są jedynie sugestie i nie spełnione pragnienia. Barbarella w zbiorowej świadomości ma twarz Jean Fondy, dla mnie bohaterka ma oblicza Ursuli Andress lub Jean Seymour w młodości. Zresztą jest tak uniwersalnie przedstawiona, że może być obrazem waszej kochanki lub koleżanki z sąsiedztwa w której skrycie się podkochujecie. Marzenie doskonałe.



Nawet jeżeli treść wydaje nam się dziś dziwna i kiczowata, to z całą pewnością jest to jeden z najbardziej inteligentnych komiksów rozrywkowych jakie czytałem. Myślę o nim od dwóch tygodni i za każdym razem odkrywam nowe tropy interpretacyjne, a piękne nieoczywiste kształty Barbarelli, wciąż powracają do mnie w snach. Humor i zabawa formą i treścią rzadko kiedy bywają tak inspirujące.   

Od czasów filmowej adaptacji w reżyserii Rogera Vadima z 1968 filmowcy kochają świat Barbarelli. Do dziś powstają filmy na których dzieła Jeana - Claude Foresta i Vadima odcisnęły niezatarte piętno (Piąty element). Jednakże, żaden twórca nie stworzył jak dotąd tak wielowymiarowej postaci kobiecej w kulturze popularnej. Być może dla tego, że Barbarella jest snem o kobiecie idealnej, utkanym z uniwersalnych marzeń. Królowa kosmosu jest i zawsze będzie tylko jedna.





  • Format:210x290 mm
  • Liczba stron:152
  • Oprawa:twarda
  • Papier:kredowy
  • Druk:kolor
  • ISBN-13:9788394775322
  • Data wydania:18 wrzesień 2017




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz